Dobrym zwyczajem Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 53 w Krakowie stało się organizowanie szkolnej sesji historycznej na temat najnowszej historii Polski. Celem spotkania jest poznanie wydarzeń z powojennej historii, losów poszczególnych żołnierzy, utrwalenie pamięci o bohaterach.
![](https://patriotycznykrakow.pl/wp-content/uploads/2019/06/5ee6a04a-8019-4cad-9e8d-78ccfb6174dc-1024x768.jpg)
W poprzednich edycjach sesji przybliżaliśmy postać: Witolda Pileckiego, Emila Fieldorfa, Łukasza Cieplińskiego, Danuty Siedzikówny, Józefa Franczaka, zastanawialiśmy się nad fenomenem partyzantki antykomunistycznej, odkrywaliśmy prawdę o Obławie Augustowskiej.
![](https://patriotycznykrakow.pl/wp-content/uploads/2019/06/93f29732-7945-4f92-b8eb-49e5da260f0b-1024x768.jpg)
W sesjach towarzyszyli nam specjaliści, byli to najczęściej pracownicy IPN. 25 marca 2019 r. odbyła się VII sesja zatytułowana ” Nie dajmy zginąć poległym”. Odwołując się do wiersza Zbigniewa Herberta zastanawialiśmy się w jaki sposób ocalić pamięć o bohaterach. Sesję rozpoczął wykład dr Dariusz Gorajczyk z Oddziału IPN w Krakowie. Tegoroczna sesja zaplanowana została jako jedno z działań w ramach projektu „Erasmus + „Gifted & talented educational support”. Projekt dotyczył rozwijania umiejętności wspierania uczniów zdolnych. Partnerami w projekcie a jednocześnie uczestnikami sesji byli nauczyciele z Estonii, Turcji, Litwy i Hiszpanii. Wszystkie edycje sesji były wynikiem pracy z uczniami zainteresowanymi historią, zdolnymi i chętnymi do działania.
![](https://patriotycznykrakow.pl/wp-content/uploads/2019/06/02d79e1e-df05-437f-bd71-dc761c5bed48-1024x768.jpg)
Dzięki pomysłom uczniów poprzednim sesjom towarzyszyły różne działania. Rozgrywaliśmy gry terenowe w Parku Jordana w Krakowie przy pomnikach wyklętych, odbyły się warsztaty na strzelnicy, organizowaliśmy projekcje filmów, przekazywaliśmy paczki z wiedzą o żołnierzach wyklętym innym szkołom, na sesji wyjazdowej w Augustowie szukaliśmy śladów Obławy czyli miejsc zbrodni. W tym roku postanowiliśmy się odwołać się do inteligencji wielorakich Gardnera i zaproponowaliśmy uczniom różne warsztaty, dzięki którym łatwiej mogli przyswoić wiedzę.
![](https://patriotycznykrakow.pl/wp-content/uploads/2019/06/cca7a2e8-058d-4861-ace0-8aa1b26eb902-1024x768.jpg)
Dla lepszego zobrazowania losów żołnierzy wyklętych uczniowie przygotowali przedstawienie wg własnego scenariusza “Nie dajmy zginąć poległym”. Aktorami byli uczniowie klasy VI. Dla wszystkich, u których dominuje skłonność do myślenia obrazowego, przedstawienie dało szansę łatwego zapamiętania wydarzeń. Uczniowie , którzy przyswajają wiedzę przez słowo pisane i mówione analizowali wiersze Zbigniewa Herberta i Łukasza Buksy. Osobom, którym stale towarzyszy muzyka a zapamiętywanie ułatwia dźwięk i rytm, zaproponowaliśmy warsztaty muzyczne w rodzaju karaoke. Uczniowie nie tylko śpiewali piosenki, ale poznawali historie żołnierskie i trudne losy rodzin wyklętych. Repertuar przygotował wspólnie z profesjonalnym muzykiem jeden z uczniów klasy VII. Swoją wiedzę uczniowie mogli sprawdzić rozwiązując krzyżówki lub grając w grę kahoot ułożoną przez uczniów klasy VIII. Dla tych którzy lubią porządkować wiedzę, szukać przyczyn i skutków tworzyć logiczne ciągi myślenia zostały przygotowane drzewa decyzyjne do rozwiązania. Zadane pytanie: Czy Polacy mają podjąć walkę o wolność po zakończeniu II wojny światowej? Część uczniów wykonała mapę myśli dotyczącą tematu – prace zostały wyeksponowane na gazetce w sali historycznej. Uczniowie uzdolnieni manualnie zaprojektowali torby oraz wykonali zakładki. zadania mogły być wykonane indywidualnie lub w grupach. Niestety pogoda pokrzyżowała nam plany i nie odbył się przejazd rowerowy do Parku Jordana upamiętniający Wyklętych.
![](https://patriotycznykrakow.pl/wp-content/uploads/2019/06/095b4f55-9b32-4bb9-83fe-b86e2f94c104-1024x768.jpg)
Praca nad przygotowaniem sesji dała uczniom zdolnym satysfakcję, ponieważ to oni decydowali o jej przebiegu, sami wykonali dekoracje i wystawę poszerzającą wiedzę. Uczestnicy warsztatów byli zadowoleni ponieważ sami wybierali warsztaty. Jako koordynator organizujący kolejną sesję jestem zadowolona z zaangażowanie uczniów i uzyskanego efektu.
Tekst: Anna Szpajcher-Sokal
GALERIA