Wakacje tuż-tuż. Turystom, którzy w tym roku przyjadą do Krakowa nie braknie okazji, by poznać miasto i jego dziedzictwo na różne sposoby – poprzez obrazy, dźwięki, smaki, legendy. Swoim odkrywcom miasto odwdzięczy się bogatą ofertą, a wszędobylski smok wawelski podchwytliwie zapyta: „A Ty? Co widzisz w Krakowie?”
Oprócz takich dużych wydarzeń, jak wystawa królewskich arrasów czy 500-lecie pierwszego uderzenia dzwonu Zygmunt, na gości – i mieszkańców – czekać będzie wiele innych atrakcji.
– Turystyczna oferta Krakowa jest tak różnorodna zarówno dzięki bogactwu historii i kultury, ale też dzięki niezwykłym miejscom, w których można wypocząć – podkreśla Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa. – Myślę, że pytaniem „A Ty? Co widzisz w Krakowie?”, które będzie hasłem naszej tegorocznej kampanii ogólnopolskiej, zachęcimy turystów od odkrywania „swojego” Krakowa. I jestem przekonany, że nie będzie dwóch takich samych odpowiedzi, ponieważ dla jednych jest to miasto gromadzące największe nasze narodowe skarby, dla innych arena wielkich wydarzeń kulturalnych i sportowych, a jeszcze dla kogoś innego miejsce wypoczynku w gronie najbliższych czy przyjaciół. Jestem przekonany, że w Krakowie każdy znajdzie to, czego potrzebuje, by zregenerować siły po ostatnich trudnych miesiącach.
– Cieszę się bardzo, że królewski Kraków staje w szranki z innymi historycznymi polskimi miastami o przyciągnięcie turystów krajowych – mówi z kolei Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej, która jest partnerem kampanii. – Takie działania znakomicie wspierają krakowską branżę turystyczną, która szczególnie dotkliwie ucierpiała wskutek ograniczeń związanych z możliwością podróżowania.
Tegoroczna ogólnopolska kampania zapraszająca do Krakowa to okazja, by podzielić się kolejnymi historiami i opowieściami o mieście. Przeniosą nas one m.in. do epoki Jagiellonów, kiedy zamek królewski na Wawelu przeżywał okres największej świetności. Za sprawą imponującej wystawy „Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021–1961–1921” na wzgórze powrócił duch Zygmunta Augusta, władcy i kolekcjonera sztuki. Każdy arras to inna opowieść, a wszystkie razem – łącznie 137 obiektów – tworzą mikrokosmos znaczeń i odniesień. Przyglądanie się arrasom to prawdziwa uczta dla zmysłów!
Zostańmy jeszcze przy Jagiellonach, ale z wnętrz zamku przenieśmy się do wawelskiej katedry i pamiętnego roku 1521. To wtedy, 13 lipca, krakowianie po raz pierwszy usłyszeli bicie dzwonu ufundowanego przez króla Zygmunta I Starego. W pięćsetlecie tego wydarzenia także nie zabraknie wydarzeń, które przypomną nam o tym niezwykłym jubileuszu. Powrócą też legendy, w jakie obrósł król polskich dzwonów, drugi – obok hejnału mariackiego – ważny dźwięk w polskiej tradycji.
Badania ruchu turystycznego w Krakowie, realizowane od wielu lat przez MOT pokazują, że goście odwiedzający miasto na pierwszym miejscu stawiają zwiedzanie zabytków, ale zaraz potem szeroko rozumiany wypoczynek. Muzea, teatry, kina i ośrodki kultury zapewnią mieszkańcom i gościom kulturalne lato na najwyższym poziomie. Ogromną potrzebę kontaktu z przyrodą zaspokoi natomiast spora liczba miejsc do rekreacji, dających wytchnienie w zieleni i nad wodą. Tego lata do kąpieliska Bagry Wielkie, powiększonego o wschodnią część nazwaną Małą Chorwacją, dołączy kolejne – Przylasek Rusiecki, wyposażony w plażę, pomosty i wypożyczalnię sprzętu pływającego. Idealnymi miejscami do aktywnego wypoczynku są liczne krakowskie parki, w tym lasy, kopce i ogrody, m.in. najnowsza realizacja w parku Lotników Polskich i oczywiście sieć ścieżek rowerowych. Miasto uruchomiło także specjalne linie autobusowe, którymi można dotrzeć do terenów rekreacyjnych poza granicami Krakowa, m.in. do Puszczy Niepołomickiej czy Ojcowa.
– Te nietuzinkowe wydarzenia i rozmaite walory turystyczne stolicy Małopolski promować będzie od czerwca kampania pod hasłem „A Ty? Co widzisz w Krakowie?” – mówi Monika Chylaszek, dyrektor Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Krakowa. – Adresowana jest ona przede wszystkim do rodaków, którzy, według sondaży, chętnie ruszą na zwiedzanie krajowych atrakcji. Informacje o krakowskiej ofercie pojawiać się będą w mediach ogólnopolskich – prasie, rozgłośniach radiowych i serwisach internetowych.
Zaproszenia do Krakowa znajdą się też w lifestylowych czasopismach kobiecych oraz w portalach rezerwacyjnych. Relacje na bieżąco będzie można śledzić w mediach społecznościowych.
– W największych polskich miastach, takich jak Gdańsk, Łódź, Warszawa, Wrocław, Poznań, Katowice, Rzeszów i Szczecin, pojawią się wielkoformatowe reklamy zapraszające na wypoczynek pod Wawelem. Kraków obecny będzie także na dworcach i w pociągach PKP oraz podczas wydarzeń plenerowych, opartych o seanse kina letniego, organizowanego głównie w północnej i centralnej części Polski – dodaje Paweł Mierniczak, dyrektor Małopolskiej Organizacji Turystycznej.
Podobnie jak w zeszłym roku każdy, kto przyjedzie do stolicy Małopolski na minimum jedną noc i zatrzyma się w jednym z krakowskich obiektów, będących partnerem miejskiego programu #zwiedzajKrakow, otrzyma kartę turystyczną, dającą 20% rabatu w restauracjach, hotelach, galeriach, muzeach i innych podmiotach, które także przystąpiły do akcji.
Kampanię „A Ty? Co widzisz w Krakowie” przygotowuje Urząd Miasta Krakowa wspólnie z Małopolską Organizacją Turystyczną.