W warsztacie konserwatorskim Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie powstaje od podstaw wyjątkowy egzemplarz samolotu RWD-8. Ten przedwojenny, polski statek powietrzny typu „parasol” już niedługo będzie można podziwiać na nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, której otwarcie w hangarze nr 5 planowane jest na jesień 2025 r.
Budowana replika posiada oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc (4–cylindrowy w układzie odwróconym, chłodzony powietrzem) i choć do czasów obecnych nie zachowała się kompletna dokumentacja konstrukcyjna tego samolotu, dzięki m. im. historycznym zdjęciom, opisom i unikatowym zdolnościom muzealnych konserwatorów, jego wygląd będzie jak najbardziej zbliżony do autentyku.
RWD–8 powstał w latach 30. XX wieku w zakładach na Okęciu. Jego konstruktorami byli: Stanisław Rogalski, Jerzy Drzewiecki i Leszek Dulęba. Oblatany na początku 1933 r. wygrał konkurs na samolot szkoleniowy dla Wojska Polskiego, co było wielkim sukcesem niewielkiej manufaktury RWD.
Ten typ samolotu posiadał doskonałe właściwości aerodynamiczne – szybownik Szczepan Grzeszczyk wykonał ich pokaz: siedząc za sterami RWD–8 ze zdemontowanym śmigłem został wyholowany na wysokość 600 m po czym wylądował maszyną niczym szybowcem.
Zaprezentowana replika posiada historyczną osłonę silnika, wypożyczoną przez Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddział Terenowy Muzeum Wojska Polskiego – i stanowi wzór do odtworzenia nowego okapotowania. Stateczniki zostały już w pełni opłótnione, konstrukcja płatów czeka na swoją kolej.
Fot. materiały prasowe