O pracach przeprowadzanych w Muzeum Inżynierii i Techniki oraz nowej wystawie mowa była podczas posiedzenia Komisji Promocji i Turystyki RMK.
– Dochodzimy do finału, jeśli chodzi o zadanie inwestycyjne związane z modernizacją zajezdni na ul. św. Wawrzyńca. Tę inwestycję rozpoczęliśmy kilka lat temu, uzyskując dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i teraz finiszujemy realizując ostatni etap związany z wystawą – mówiła dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego UMK Katarzyna Olesiak.
Muzeum Inżynierii i Techniki składa się z trzech oddziałów: Zajezdni (ul. św. Wawrzyńca 15), Ogrodu Doświadczeń im. S. Lema (al. Pokoju 68) i Hangaru Czyżyny (os. Pułku Lotniczego 26a) – rozpoczął prezentację Piotr Gój, dyrektor Muzeum Inżynierii i Techniki. – Założeniami projektu realizowanego na dużą skalę tj. modernizacji muzeum na potrzeby nowoczesnego muzeum nauki i techniki były: modernizacja przestrzeni, nowe wystawy oraz renowacja zabytków techniki – kontynuował dyrektor.
Unowocześnienie powierzchni muzeum zostało zrealizowane poprzez m. in. powstanie nowej kondygnacji podziemnej pod dziedzińcem, a sam dziedziniec otrzymał nową nawierzchnię z infrastrukturą dostosowaną do wydarzeń plenerowych, zamontowano panele fotowoltaiczne o mocy 43kW, zwiększono powierzchnię użytkową przeznaczoną na funkcje wystawiennicze i obsługę zwiedzających (z 3200 m2 do 5943 m2).
W ramach największej wystawy technicznej w Polsce „Miasto. Technoczułość”, która zajmuje powierzchnię ponad 3000 m2 zwiedzający będą mogli zobaczyć ponad 600 obiektów muzealnych z kolekcji MIT, w tym m.in.: drewniane rury wodociągowe z XVI w., maszynę parową, drewnianą pralkę klepkową Miele, fonograf Edisona, pierwsze polskie telefony, maszynę szyfrującą Feldfernschreiber, odbiorniki radiowe, samochód Polski Fiat 508, motocykl CWS Sokół 1000 M111 czy komputer Odra 1305. Więcej o wystawie można przeczytać tutaj.
Poza rewaloryzacją zabytku nieruchomego, jakim jest zespół zajezdni, kompleksowej konserwacji poddane zostały również ruchome zabytki techniki: dwa tramwaje oraz sześć motocykli, które również będą udostępnione zwiedzającym.
– Czy w jakiś specjalny sposób mieszkańcy Krakowa oraz turyści zostaną zaproszeni na wystawę i ile będzie kosztował bilet? – dopytywał Tomasz Daros, przewodniczący Komisji Promocji i Turystyki. – W weekend otwarcia wystawy 31 marca – 2 kwietnia postanowiliśmy zrobić promocyjną cenę biletów – 10 zł – poinformował dyrektor muzeum. Ustalone też zostały regularne ceny: 35 zł bilet normalny i 28 zł ulgowy.
– Jak obecnie wygląda sytuacja z hangarem w Czyżynach? – dopytywał radny Łukasz Sęk. – Zakończyliśmy proces odrestaurowania budynku hangaru oraz kotłowni i połączenia podziemnym tunelem. Jesteśmy przygotowani do nowej perspektywy funduszy europejskich. Mamy pozwolenie na budowę i zagospodarowanie terenu wokół dlatego, że projekt dotyczył samego hangaru, natomiast ten obiekt po wielu przejściach był dostosowywany głównie pod działalność MPK i wymaga wielu prac dostosowawczych. Kosztorys tego opiewa na 8,5 mln zł. Mamy również projekt wystawy motoryzacji, którą tam planujemy zrealizować ( koszt ok. 2, 5 mln zł). Czekamy na uruchomienie środków z Unii Europejskiej – poinformował dyrektor Muzeum Inżynierii i Techniki.
Fot. materiały prasowe