Świętowanie urodzin Muzeum Narodowego w Sukiennicach

W najbliższy weekend 19–20 października, 145. urodziny świętuje oddział MNK Sukiennice. Podczas weekendu będzie można wziąć udział w oprowadzaniach kuratorskich, posłuchać muzyki na żywo, spróbować swoich sił w rysowaniu oraz spotkać postaci z dzieł sztuki, które ożywią tancerze Teatru Tańca Terpsychora. Bilety będą w promocyjnej cenie 5 zł.

sobota, 19 października

  • 10.00–11.00 – spotkanie z konserwatorem, Dominika Sarkowicz opowie o konserwacji „Czwórki” Józefa Chełmońskiego
  • 11.00–12.00 – oprowadzanie kuratorskie, dr. Aleksandra Krypczyk-de Barra
  • 12.00–16.00 – otwarte stoisko do grania w DIXIT
  • 12.00–13.00 – oprowadzanie tropem DIXIT MNK
  • 13.00–14.00 – koncert muzyki klasycznej w wykonaniu artystów Filharmonii Krakowskiej
  • 14.00–17.00 – otwarta pracownia rysunkowa w Sali Chełmońskiego. Na chętnych będą czekać podkładki, ołówki, krzesełka oraz wsparcie prowadzącej
  • 18.00–19.00 – wykład „Muzeum Narodowe w Krakowie – historia i zbiory do 1939 roku”, Janina Skorupska-Szarlej

niedziela, 20 października

  • 11.00–12.30 – oprowadzanie dla rodzin z dziećmi. Zajęcia przeznaczone dla dzieci w wieku 6-10 lat wraz z opiekunami. Zbiórka przy kasie. Wstęp w cenie 15 zł. Wymagana rezerwacja
  • 12.00–16.00 – „Żywe obrazy” – tancerze Teatru Tańca Terpsychora ożywią obrazy i rzeźby z Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach
  • 12.00–13.00 – oprowadzanie z cyklu „W samo południe” po wystawie „145” w Malarni. Wymagana rezerwacja
  • 19.30 – koncert „Muzyka polska – skarb narodowy” w wykonaniu Chóru Insieme i Orkiestry Fresco Sonare

Konserwacja „Czwórki” Józefa Chełmońskiego zakończona

„Czwórka” Józefa Chełmońskiego odzyskała swój pierwotny blask. Obraz znów zachwyca pełnią kolorów, lekkością i dynamiką kompozycji. Weekend urodzinowy w Sukiennicach to doskonała okazja, by na własne oczy zobaczyć to wielkoformatowe dzieło Chełmońskiego.

Od ostatniej konserwacji i oczyszczania lica minęło niemal 50 lat. Przez ten czas obraz zdążył się mocno zabrudzić, pokrywające go werniksy pożółknąć, a retusze przebarwić, odznaczając się brzydkimi plamami w obrębie warstwy malarskiej. Właśnie nieestetyczny wygląd dzieła, odbierający mu jego wybitne walory artystyczne, był przyczyną podjęcia decyzji o konserwacji. Od lipca 2020 roku realizowano trudny i długotrwały proces oczyszczania malowidła. Ze względu na gabaryty dzieła, a  także, by uniknąć ponownego zdejmowania płótna i nawijania na wałek, prace konserwatorskie wykonywano w przestrzeni wystawy, w obecności zwiedzających. Konserwatorzy oczyścili płótno, usunęli stare werniksy, uzupełnili oraz wyretuszowali ubytki zaprawy i warstwy malarskiej. Na koniec położyli werniks zabezpieczający na całe lico obrazu. Znów można podziwiać wyszukane odcienie i zestawienia kolorów. Także rama zyskała nowy blask.

Fot. materiały prasowe

Podziel się tą informacją: