Barwny, przygotowany z dbałością o estetykę nawiązującą do krakowskich motywów, eksponujący regionalne produkty i nawiązujący do wielkanocnych tradycji oraz dziedzictwa kulturalnego miasta ‒ taki będzie jarmark wielkanocny, który po dwuletniej przerwie, w nowej odsłonie powraca na Rynek Główny. Na wydarzenie, które odbędzie się w dniach 7–18 kwietnia zapraszają: Krakowska Kongregacja Kupiecka wraz z realizatorem wydarzenia – firmą ARTIM Sp. z o.o., a także Miasto Kraków.
Tradycyjny jarmark wielkanocny to organizowana cyklicznie inicjatywa, która na stałe wpisała się w kalendarz wydarzeń przyciągających liczne grono mieszkańców, jak też turystów. Odbywa się w przestrzeni Rynku Głównego, dlatego tak ważne jest nawiązanie do historycznych kupieckich, targowych i rzemieślniczych tradycji Krakowa. Wydarzenie, które od samego początku łączy się z przygotowaniami do świąt wielkanocnych, odwołuje się także do obrzędów, regionalnych tradycji, folkloru Małopolski i dzielnic Krakowa, a także do folkloru zwierzynieckiego.
Jarmarki świąteczne to atrakcyjny sposób na poznawanie miasta przez pryzmat jego tradycyjnych wytworów, świątecznych przysmaków, tradycji kulinarnych czy rękodzieła wytwarzanego przez lokalnych rzemieślników. W Krakowie odbywa się wiele historycznych targów, odpustów i jarmarków. Jedne są bezpośrednią kontynuacją wielowiekowych tradycji związanych z świętami religijnym i kalendarzem obrzędowym, inne wykreowanymi stylizacjami wspierającymi rozwój turystyki kulturalnej, ożywiającymi historyczne place miejskie, przypominającymi tradycje rzemieślnicze i kupieckie miasta leżącego na skrzyżowaniu najważniejszych handlowych dróg, od średniowiecza po współczesność.
Kulturalny potencjał targów
Krakowskie targi powstały jako narzędzia wspomagające rozwój turystyki. Dziś jednak inaczej rozumiemy ich funkcje. Miasto stara się rozwijać targi świąteczne jako wydarzenia, które mają wpływ na budowanie potencjału kulturowego, wspieranie turystyki kulturowej, wydarzenie pomagające przywracać zapomniane tradycje, ale też rozwijać kreatywność opartą na twórczym wykorzystaniu lokalnego rzemiosła, kulinariów, historii i legend.
Ważne pozostają tu także kwestie odpowiedzialnego użytkowania przestrzeni miejskiej, jej historycznego krajobrazu, a także pielęgnowania lokalnego kolorytu Krakowa. Stąd potrzeba wypracowania konkretnych zasad odnoszących się do jakości i estetyki oraz wytycznych dotyczących organizacji przestrzeni ekspozycyjnej i handlowej wydarzeń targowych.
‒ Miasto stara się co roku podnosić poziom tego przedsięwzięcia. Targi coraz częściej mają swoje tematy przewodnie, bogaty i coraz ciekawszy program kulturalny. We współpracy z organizatorami imprez targowych staramy się dążyć do harmonizowania wszystkich elementów, mając na uwadze, że organizujemy te wydarzenia w bezcennym krajobrazie pierwszego europejskiego miasta umieszczonego na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. A to otoczenie wymaga szczególnego podejścia, minimalizowania zakłóceń dla osi widokowych, nacisku na przestrzeń historyczną, dopasowania estetycznego i asortymentowego. Wierzymy, że tak rozumiane targi nie tylko budują odpowiedni wizerunek Krakowa, ale też są przestrzenią spotkania przedsiębiorców, mieszkańców i gości naszego miasta z bogactwem dziedzictwa. Poszukiwanie w tym równowagi jest niezwykle ważne, dlatego cieszy mnie każda wprowadzona innowacja, która sprawia, że podwyższamy sobie poprzeczkę. Chcemy tę tradycję wspólnie pielęgnować – mówi Robert Piaskowski, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. kultury.
Regionalny charakter i 80 wystawców
W trakcie tegorocznego jarmarku swoje produkty zaprezentuje ok. 80 wystawców. Oferowany asortyment będzie nawiązywać do tradycji świąt Wielkiej Nocy, ze szczególnym uwzględnieniem regionalnych wyrobów rękodzielniczych i rzemieślniczych.
Tegoroczna odsłona targów to także nowa linia graficzna zaprojektowana specjalnie na tę okazję przez artystkę Marzenę Koperską. Nie zabraknie nawiązania do folkloru i tradycji zwierzynieckich oraz wykorzystania lokalnych motywów wielkanocnych. Nieodłącznymi atrybutami Jarmarku Wielkanocnego są palmy, pisanki, ale motywem przewodnim będzie drzewko emausowe – nawiązujące do lokalnej tradycji, którą Muzeum Krakowa stara się przypomnieć za pomocą organizowanego od ośmiu lat konkursu (dodatkowe informacje tutaj).
Tradycja ta sięga czasów przedchrześcijańskich i wierzeń, że dusze zmarłych powracają na ziemię pod postacią ptaków i szukają schronienia w gałęziach drzew. Tradycyjne drzewka emausowe składały się z gniazda z figurkami piskląt lub figurki ptaka osadzonego na kiju ozdobionym listkami. Drzewko symbolizowało również budzenie się przyrody do życia.
‒ Cieszę się, że możemy powrócić na krakowski Rynek po dwuletniej przerwie i zaprezentować kiermasz w odmienionej formie i kolorystyce. Nasi stali bywalcy z pewnością zauważą zmodyfikowany układ stoisk wystawienniczych, nowe, oryginalne dekoracje a także asortyment, w którym mocniej eksponujemy nawiązanie do lokalnego rzemiosła – wprowadzone zmiany przybliża Wiesław Jopek, prezes Kongregacji Kupieckiej, który zaprasza do odwiedzania targów.
Organizatorzy wydarzenia zadbali również o program artystyczny, w którym znalazły się występy regionalnych zespołów i propozycje nawiązujące do małopolskich tradycji. Ważnym punktem będzie także uroczyste święcenie wielkanocnych koszyczków w Wielką Sobotę, o godz. 11.00 z udziałem włodarzy miasta i kościoła krakowskiego. Program tegorocznego jarmarku wielkanocnego dostępny jest tutaj [PDF].
Fot: materiały prasowe