W Muzeum Inżynierii Miejskiej trwają prace, których efektem będzie oddanie do użytku nowej, niemal dwukrotnie większej przestrzeni muzealnej z nowoczesną i ciekawą ekspozycją pokazującą rozwój historii inżynierii i techniki na ziemiach polskich. Siedzibę MIM odwiedził prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
W Muzeum Inżynierii Miejskiej przy ul. św. Wawrzyńca trwa przebudowa i rozbudowa zabytkowego zespołu budynków, która pozwoli na powiększenie powierzchni wystawienniczej i realizację nowej ekspozycji. Projekt „Rewaloryzacja siedziby Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie na potrzeby nowoczesnego muzeum nauki i techniki” ma także na celu przygotowanie strefy obsługi zwiedzających oraz uzyskanie spójnego wewnętrznego układu komunikacyjnego.
6 000 m2 powierzchni użytkowej
W wyniku rewitalizacji zabytkowych budynków, a także dzięki adaptacji piwnic oraz rozbudowie podziemi pod dziedzińcem, powstanie ok. 6 000 m2 powierzchni użytkowej przeznaczonej na ekspozycję i obsługę ruchu zwiedzających. Oznacza to, że muzeum powiększy się niemal dwukrotnie.
Jak podkreślają przedstawiciele MIM, przebudowa kompleksu budynków składających się na siedzibę muzeum wpłynie na poprawę płynności ruchu zwiedzających i – co ważne dla odwiedzających – umożliwi zachowanie ciągłości zwiedzania między poszczególnymi halami, bez konieczności przechodzenia między budynkami.
Przyjazne dla zwiedzających muzeum bez barier
Muzeum po realizacji projektu pozyska dodatkową przestrzeń wystawienniczą, a także miejsce do obsługi zwiedzających z kasami, szatnią i strefą do odpoczynku. Dodatkowo powstanie też sklep muzealny, sala konferencyjno-edukacyjna oraz zaplecze sanitarne dostosowane do liczby osób przebywających w budynkach. Warto także podkreślić, że muzeum będzie dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Unikatowe wagony i zabytkowe motocykle
W ramach projektu konserwacji zostaną też poddane dwa unikatowe wagony tramwajowe oraz sześć zabytkowych motocykli: SHL M17 Gazela, SHL M06U, Ryś MR1, SHLM04, Sokół 125 oraz WSK06Z. Motocykle i jeden z wagonów przeszły już kompleksową restaurację.
Charakterystyczny zielony wagon G-051 produkcji zakładów Linke-Hofmann Werke pochodzący z ok. 1901 r. można zobaczyć w mieście z okazji przejazdów okolicznościowych. Wagon ten był wykorzystywany do obsługi ruchu towarowego z wykorzystaniem sieci tramwajowej we Wrocławiu. Po zakończeniu II wojny światowej, wagon uczestniczył w akcji odgruzowywania miasta, a następnie wykorzystywany był jako wóz techniczny – holownik. Wycofany z ruchu w latach 70. ubiegłego wieku, odstawiony na otwartym terenie, w latach 89. trafił do Składnicy Taboru Zabytkowego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie.
W trakcie konserwacji jest wagon tramwajowy typu C nr 260 z 1925 r. wykonany w zakładach Lilpop Rau i Lowenstein.
Ponowne otwarcie planowane na wiosnę 2022 r.
Krakowskie Muzeum Inżynierii Miejskiej na wiosnę przyszłego roku planuje zaproszenie zwiedzających do odnowionej siedziby przy ul. św. Wawrzyńca. Oczywiście termin i zakres otwarcia muzeum uzależniony jest także od wytycznych sanitarnych związanych z pandemią.
Całkowity koszt realizacji projektu „Rewaloryzacja siedziby Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie na potrzeby nowoczesnego muzeum nauki i techniki” wynosi aktualnie: 39 708 291,60 zł netto (wsparcie miasta to 11 311 353,63 zł netto, a wkład Unii Europejskiej 28 284 529,75 zł netto).
Fot: Bogusław Świerzowski / krakow.pl