Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie zaprezentowało odrestaurowany wagon tramwajowy T4 o numerze 127. Tramwaj o tym właśnie numerze był ostatnim wagonem serii i został wycofany 16 lat temu – 31 grudnia 2002 r.
Wagon służył mieszkańcom przez siedem lat – od lutego 1995 roku do grudnia 2002 r. Po wycofaniu z ruchu zdecydowano o zachowaniu pojazdu jako historyczny. Jednak dopiero w 2018 roku pojawiła się możliwość przeprowadzenia prac remontowych. W Stacji Obsługi i Remontów pracownicy MPK SA w Krakowie wykonali naprawę blacharską i odnowili wnętrze tramwaju przywracając mu pełną sprawność techniczną.
Mieszkańcy na pewno już w 2019 roku zobaczą wyremontowany wagon T4 na ulicach miasta w składzie z wagonem doczepnym 527, z którym kursował w przeszłości po krakowskich torach, a który został odnowiony latem 2018 roku.
Przypomnijmy, że wagony typu T4 (silnikowe) i B4 (doczepne) były pierwszymi wagonami w Polsce zakupionymi z kraju Europy Zachodniej. Zostały sprowadzone z zaprzyjaźnionego z Krakowem miasta w Niemczech, Norymbergi.
Pierwsze z nich wprowadzono do ruchu w Krakowie w październiku 1989 roku. Choć pojazdy wyprodukowane przez zakłady MAN pochodziły z lat 1958-60 były zdecydowanie lepsze od eksploatowanych wówczas wagonów typu 102N i 105N. Cicha jazda, zamykane automatycznie drzwi, dobrze ogrzewane zimą i dobrze przewietrzane latem wnętrze dziś jest standardem ale w momencie wprowadzania wagonów do ruchu były dla krakowian nowością.
Łącznie do Krakowa sprowadzono 32 wagony typu T4, które eksploatowano do 2002 roku. Prezentacja wagonu T4 była połączona z rozpoczęciem kursowania wyjątkowego składu zabytkowych wagonów technicznych ze zbiorów Muzeum Inżynierii Miejskiej. Jest to lokomotywa tramwajowa z lat 20 XX w. z dołączonym wagonem technicznym, tzw. lorą, do której wstawiono choinki oraz przygotowano napis ze świąteczno-noworocznymi życzeniami dla mieszkańców Krakowa.
Kursy tego nietypowego składu wagonów z życzeniami zostały zaplanowane w centrum miasta w okresie 19-24 grudnia oraz 27-30 grudnia w godzinach 11.00-18.00.
Warto przypomnieć, że ten nietypowy wagon powstał we Wrocławiu. Po wycofaniu z eksploatacji w latach 70. XX wieku został przekazany w latach 80. do Krakowa. Remont wagonów trwał od czerwca do grudnia 2016 roku i został przeprowadzony na zlecenie Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie przez pracowników MPK SA w Krakowie.