W środę 8 marca na krakowskie torowiska wyjechał historyczny tramwaj typu Ring z lat 30-tych XX wieku, który został odbudowany przez pracowników Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie. Renowacja była prowadzona przez pracowników Stacji Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie, a jej celem było przywrócenie wagonowi wyglądu, jaki miał w okresie powojennym ubiegłego wieku.
Ring to wagon, który kursował w Gdańsku do lat 60. XX wieku. Do Krakowa trafił w latach 80. XX wieku, gdzie miał być jednym z eksponatów dużego muzeum komunikacji, którego budowę zaplanowano w Krakowie. Z Gdańska do Krakowa dotarły wtedy dwa identyczne wagony tego typu, które były nieużywane od kilku lub kilkunastu lat. Co ciekawe, były to już wtedy pojazdy techniczne wyposażone na jednym z pomostów w wirnik służący do odśnieżania. Ponieważ plany budowy muzeum nie zostały zrealizowane przechowywano je wraz z innymi zabytkowymi pojazdami na terenie zajezdni w Nowej Hucie.
Pierwszy z tych historycznych wagonów Ring został odbudowany przez MPK SA w Krakowie na zlecenie Zakładu Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Gdańsku w 2015 roku (w lutym 2016 roku odbudowany tramwaj wrócił do Gdańska). Jednocześnie rozpoczęły się także prace nad rekonstrukcją drugiego Ringa, które trwały 16 miesięcy i były prowadzone z myślą o dołączeniu go do kolekcji zabytkowych tramwajów i autobusów krakowskiego przewoźnika.
Dzięki temu mieszkańcy i turyści, którzy przyjeżdżają do Krakowa, będą mieli okazję podróżować tym pięknych, historycznym wagonem m.in. na Krakowskiej Linii Muzealnej. Ring jest pierwszym wagonem w kolekcji zabytkowych pojazdów MPK SA w kolorze czerwonym. Jest także trzecim z kolei tramwajem, który nie pochodzi z Krakowa (od połowy lat 80. XX wieku MPK posiada zabytkowy tramwaj z Wrocławia, a od grudnia 2016 roku w kolekcji Muzeum Inżynierii Miejskiej znajduje się historyczny elektrowóz również pochodzący z Wrocławia).
Warto podkreślić, że MPK posiada wiele historycznych pojazdów, zarówno tramwajów jak i autobusów, którymi w przeszłości podróżowali krakowianie. Wśród nich są unikatowe okazy, m.in. tramwaj „Gracówka” z 1913 roku, najstarszy jeżdżący w Polsce autobus Rugby Express L z lat 20. ubiegłego wieku czy jedyny istniejący przegubowy autobus Jelcz 021.
Krakowskie zabytkowe pojazdy można zobaczyć w znanych filmach. Autobus San H01 z 1958 r. można podziwiać w filmie Andrzeja Wajdy „Tatarak”, gdzie pojawia się w dwóch scenach. W filmie „Mała matura” wystąpił autobus Rugby. Z kolei wagon SN2-87 „zagrał” m.in. w „Liście Schindlera”. Ostatnio, w grudniu 2015 r. ten sam wagon “zagrał” w filmie Marthy Coolidge “Music, War and Love”.