Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii drugiej połowy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych załamań ekonomicznych i społecznych nasi twórcy i twórczynie tworzyli dzieła wybitne i na stałe wpisane do światowego kanonu. Stowarzyszenie Kin Studyjnych zaprasza na cykl „Krótka historia polskiego kina”.
Oglądając te filmy, od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80., możemy przez ich pryzmat poznać zarówno kolejne prądy artystyczne jak i obraz zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina, i co za tym idzie zyskujemy wgląd w polskie imaginarium kolejnych dekad.
− Historia naszej kinematografii to także historia polskich reżyserów i reżyserek. W przeglądzie „Krótka historia polskiego kina” skupiliśmy się na prezentacji wybranych tytułów największych twórców i twórczyń głównego nurtu. Jak zmieniała się wrażliwość filmowców? Czy czerpali oni z europejskiego i światowego kina czy tworzyli nową jakość? Jak wpływały na nich zmiany społeczne i geopolityczne? W końcu: jak polskie kino rezonowało za granicami naszego kraju? Przegląd jest unikatową możliwością przypomnienia najważniejszych, poddanych cyfrowej rekonstrukcji, dzieł powstałych nad Wisłą na dużych, kinowych ekranach i poprzez nie zajrzenia pod podszewkę zmian, jakie zachodziły w ciągu kolejnych dekad PRL-u – podkreślają organizatorzy inciajatywy.
Cykl dziesięciu filmów ze wstępami w formie wykładu wideo prezentuje sylwetkę twórcy/twórczyni, wprowadza w tematykę dzieła, przybliża realia polityczno-społeczne jego powstania. Każdy wstęp zawiera też analizę formalną filmu z naciskiem na scenariusz, sztukę operatorską, grę aktorską, montaż, scenografię i kostiumy. Wskazuje też aktualny wymiar dzieła i proponuje możliwe tropy interpretacyjne. Prologi zrealizowane są w sposób przystępny, bardziej popularyzatorski niż akademicki, osadzając poszczególne filmy w szerokim, kulturoznawczym kontekście.
Lista tytułów:
- „Popiół i diament” – Andrzej Wajda, 1958
- „Pociąg” – Jerzy Kawalerowicz, 1959
- „Do widzenia, do jutra” – Janusz Morgenstern, 1960
- „Nikt nie woła” – Kazimierz Kut,z 1960
- „Zezowate szczęście” – Andrzej Munk, 1960
- „Sanatorium pod klepsydrą” – Wojciech Jerzy Has, 1973
- „Barwy ochronne” – Krzysztof Zanussi, 1976
- „Aria dla atlety” – Filip Bajon, 1979
- „Gorączka” – Agnieszka Holland, 1981
- „Przypadek”– Krzysztof Kieślowski, 1981
Każdy tytuł prezentowany będzie w danym miesiącu w wybranych kinach studyjnych. Krakowskie kino Paradox zaprasza 21 lutego o godz. 18.15 na „Popiół i diament” w reż. Andrzej Wajdy.
Fot. materiały prasowe