Transport publiczny w Krakowie na przełomie XIX i XX wieku

Trudno sobie wyobrazić racjonalny rozwój miasta bez komunikacji publicznej, a mimo to rzadko jest ona kojarzona jako element inżynierii miejskiej. Zwykle zaliczane są do niej budynki i urządzenia podnoszące standard życia, kulturę, zapewniające rozrywkę, poprawiające dostęp do osiągnięć techniki.

Z transportem publicznym mamy do czynienia niemal codziennie. Korzystamy z niego dojeżdżając do pracy, na zakupy, na spotkania… Dla większości postrzegany jest jako niezbędny środek przemieszczania się, dla innych tworzy element miasta czy aglomeracji świadczący o jego wielkości i stopniu rozwoju. To dzięki komunikacji publicznej mogły powstać duże dzielnice znacznie oddalone od centrum, zakłady zbudowane na obrzeżach miasta zatrudniające tysiące pracowników. Pojazdy komunikacji, zwłaszcza tramwaje, posiadające dużą zdolność przewozową oraz prędkość komunikacyjną mają niebagatelną zaletę – nie potrzebują miejsc parkingowych, a więc terenu tak w centrum miasta deficytowego.

W czasie wykładu poznamy historię komunikacji publicznej Krakowa, która od XIX wieku aż po dziś dzień stanowi nieustannie rozwijającą się i chyba najszybciej zmieniającą się gałąź inżynierii miejskiej.Muzeum Krakowa zaprasza w niedzielę, 17 listopada do Pałacu Krzysztofory na wykład Jacka Kołodzieja. Początek opowieści o transporcie publicznym w naszym mieście na przełomie XIX i XX wieku o godz. 16.00. Wstęp wolny.

Fot. Muzeum Krakowa / materiały prasowe